بن مایه های قرآنی در جزء های 6،7،8،9 کتاب بصائر الدر جات

پایان نامه
چکیده

این پژوهش با موضوع بن مایه های قرآنی در جزء های6،7،8،9در کتاب بصائرالدرجات، بر پایه روایات تفسیری أهل بیت?،، به شیوه ی کتابخانه ای و روش تحلیلی، در دامنه روایی انجام شده است. با توجّه به ناشناخته بودن میزان حضور آیات قرآنی در این کتاب، هدف از نگارش این پژوهش، شناسایی و استخراج روایات تفسیری، گونه شناسی، بیان آموزه ها، اعتبارسنجی روایات و در نهایت راهکارهای برون رفت از آسیب با استفاده از کتب رجالی می باشد. بنابراین با بررسی 153روایت، روایات در قالب 5 دسته گونه شناسی شده است.که عبارتند از جری و تطبیق، روایات تفسیری تبیینی، روایات مرتبط، روایات سوره شناخت، روایات تأویلی. در این میان بیشترین آمار متعلق به گونه ی تفسیری تبیینی با فراوانی76 روایت و گونه ی جری و تطبیق با فراوانی 67 روایت می باشد. برخی از آموزه های مطرح در این پژوهش، در نتیجه ی محورهای اصلی آموزه های قرآنی ،گستره علوم و مبادی و مجاری علوم اهل بیت? و امر تفویض می باشد. در بخش اعتبار سنجی روایات،از جمله راهکارهای برون رفت از آسیب های اسنادی ، می توان به گردآوری اسناد مشابه از کتاب بصائر الدرجات، و دیگر کتب حدیثی اشاره کرد. نتیجهی حاصل ازاین راهکارها، تقویت اکثر احادیث ضعیف از طریق مشابه یابی در ابواب کتاب بصائرالدرجات بود . کلیدواژه ها: بن مایه های قرآنی، بصائر الدرجات، گونه شناسی، آسیب شناسی.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بن مایه های قرآنی در جزء دوم و سوم بصائرالدرجات

موضوع این پژوهش بن مایه های قرآنی در جزء دوم و سوم بصائرالدرجات می باشد. هدف از ارائه این تحقیق، میزان حضور آیات قرآنی در کتاب بصائرالدرجات، آموزه های نهفته در آن و آسیب شناسی سندی این مجموعه است. تحقیق مزبور دارای دو دامنه ی روایی و رجالی است که دامنه روایی آن، روایات تفسیری در جزءهای دوم و سوم کتاب بصائرالدرجات به تحقیق سید محمد سید حسین معلم و دامنه رجالی آن، راویان بصائرالدرجات است که بر م...

15 صفحه اول

بن مایه های رمانتیکی شعر نیما

رمانتیسم در ایران حاصل شرایط سیاسی اجتماعی خاصی بود، که متعاقب اوج گیری چالش میان جلوه‌های گوناگون سنت، تجدد و بحران برخاسته از آن بود. نیما یوشیج، بنیان‌گذار شعر نو از جمله شاعرانی است که در فضای رمانتیک طبع آزمایی کرده است و بن مایه های رمانتیسم در شعر او تا به جایی است که نمی‌توان آن را از اشعار نیما جدا کرد. رمانتیسم نیما حد فاصل رمانتیسم ناسیونالیستی مشروطه و رمانتیسم احساساتی عصر پس از او...

متن کامل

بن مایه های نمادین در شعر سهراب سپهری

در کنار تشخیص و حس‌آمیزی، نماد، یکی از ویژگی‌های برجسته و مهم لایة بلاغی سبک سهراب سپهری است. برخی از نمادها به دلیل تکرار، به مشخّصه‌ای قابل توجه تبدیل شده‌اند و در شعر او بن‌مایه یا موتیف محسوب می‌شوند. طبق بررسی‌های سبک‌شناختی، واژه‌های «آب»، «نور و روشنی»، «تنهایی»، «تهی»، «هیچ»، «نیلوفر»، «سیب»، «شقایق» و رنگ «سبز و آبی» بن‌مایه‌های نمادین هشت کتاب هستند. این نمادها برگرفته از سه بخش طب...

متن کامل

بن مایه های پایداری در دیوان «ابوسلمی»؛ شاعر معاصر فلسطینی

یکی از شاعران متعهد فلسطینی که زمزمه­های مقاومت را در لابه­لای دیوان خود، به شیوه­های متفاوتی سروده، «عبدالکریم الکرمی» مشهور به «ابوسلمی» است. این شاعر گمنام معاصر که زبانِ اشعارش را وقفِ آرمان­های والای خود و سرزمینش نمود، در سروده­های خویش، زیباترین نواها را در دفاع از وطن خویش نواخته است و عشق به فلسطین، تار و پود وجود شاعر را دربرگرفته است. در دکترین سیاسی «ابوسلمی»، مبارزه تنها راهِ رسیدن به...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده علوم حدیث

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023